Vrtuľníková záchranná zdravotná služba pomáhala v roku 2017 celkovo 1717 pacientom. Počet primárnych zásahov v teréne každoročne stúpa. Priamo v teréne pri rôznych udalostiach zasahovali leteckí záchranári 1216-krát. Zvyšné lety tvorili prevozy pacientov medzi nemocnicami.
„Najpočetnejšia skupina ľudí – až 37 %, ktorí urgentne potrebovali pomoc leteckých záchranárov, boli pacienti s kardiálnym zlyhaním, najčastejšie s diagnózou akútny infarkt myokardu. Druhým najčastejším dôvodom vyslania záchranárskych vrtuľníkov do terénu boli dopravné nehody (16,5 %), vrátane zrazených cyklistov a chodcov. Viac ako 10 % tvorili pacienti, ktorí po páde z výšky v mnohých prípadoch s vážnym úrazom chrbtice potrebovali rýchly a šetrný transport vrtuľníkom do nemocnice,“ uvádza VZZS.
V Minulom roku previezli záchranári letecky 1469 dospelých a 248 detských pacientov. Medzi najvyťaženejšie základne na Slovensku patrí Banská Bystrica (s počtom zásahov 316), Trenčín (265 zásahov) a Košice (260 zásahov). Najviac práce mali leteckí záchranári počas letných mesiacov.
V minulom roku prešla kompletnou modernizáciou základňa v Žiline, do ktorej investovala spoločnosť AIR - TANSPORT EUROPE.
„Pre stredisko s volacím znakom Krištof 06 sme postavili novú budovu a zrekonštruovali pôvodný heliport. Verím, že táto investícia prinesie pre naše posádky lepšie a komfortnejšie zázemie pri výkone ich práce na zemi,“ zhodnotil riaditeľ Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, Ing. Ján Kuboši.
Spoločnosť ATE rozšírila svoju pôsobnosť aj do Čiech.
V minulom roku začali naši záchranári pomáhať aj v stredisku Zdravotníckej záchrannej služby olomouckého kraja. V roku 2017 vyrazili z tohto strediska záchranári na pomoc 470 pacientom, z toho 404 bolo primárnych letov do terénu. Najčastejšie pomáhali pri akútnom zhoršení zdravotného stavu pacientov a tiež pri autonehodách a vážnych úrazoch.
V rámci skvalitnenia prípravy pilotov spoločnosti ATE sa uskutočnili v uplynulom roku 2 druhy výcvikov v zahraničí.
Prvý sa konal v Ústave leteckého zdravotníctva v Prahe a bol zameraný na zdokonalenie procesov vnímania a reakcií pilota počas nočných letov. Druhý sa uskutočnil vo Valencii v Španielsku, a bol zameraný na pilotov vrtuľníka Bell 429. Spoločnosť Bell Helicopter Textron tu umiestnila svoje výcvikové stredisko na simuláciu letov s týmto typom vrtuľníka.
„Ide o najmodernejšie výcvikové centrum, ktoré bolo uvedené do prevádzky iba v roku 2017 a ktoré získalo všetky potrebné certifikáty schválenej vzdelávacej organizácie od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Letový simulátor verne zodpovedá skutočnému vybaveniu kabíny a v maximálnej miere sa približujem reálnym letovým podmienkam. Jeho prednosťou je možnosť precvičenia všetkých normálnych a núdzových postupov za všetkých poveternostných podmienok vo dne a v noci,“ uzavrel letový riaditeľ ATE, Ing. Peter Dobrota.