Foto: Turistika v Trenčianskom kraji: Prinášame vám pár TIPOV na nenáročné víkendové túry Foto: visit.trencin.sk

Neviete kam sa najbližšie vyberiete na letnú turistiku v Trenčianskom kraji? Prinášame vám zopár tipov, kde môžete spolu s rodinou cez víkend zavítať. Trasy nie sú náročné, čiže sú vhodné aj pre turistov, ktorý nemajú chuť na dlhý výstup a zvládnu ich aj tí najmenší.

Hrad Lednica a okolie

Začiatok: parkovisko pri obecnom úrade v Lednici

Trasa: Katarínkin prameň – Hrad Lednica – Lednické skalky

Pokiaľ máte radi staré zrúcaniny hradu, turistika v okolí hradu Lednica je tou správnou voľbou. Trasa má 3,7 kilometra a potrvá približne dve a pol hodiny. Auto môžete zaparkovať na malom parkovisku pri obecnom úrade. Okolo krčmy sa ďalej presuniete smerom na hrad, kde sa dá pristaviť pri Katarínkinom prameni. Vedľa neho je tabuľa, kde sa dočítate o krásnej Katarínke.

Stúpanie začína smerom k hradu po trávnatej cestičke, kde prejdete nad záhradami domov priamo popod hradné bralo. Pri pokladni môžete prispieť na obnovu hradu a ísť na prehliadku. Za obrannou vežou je tunel, ktorý je vytesaný v skale, ním sa dostanete na hradné nádvorie. Najväčšou atrakciou je vytesané úzke schodisko v skale vedúce na pozorovateľňu.

Za dedinou na kopci je ešte skalná vyhliadka, ku ktorej vedie zelený turistický chodník. Keď zídete dole pod hrad až do dediny, môžete sa na zelenú značku napojiť. Tá vás zavedie po asfaltke dedinou pomedzi domy. Cesta stúpa a vyhliadka sa blíži, volá sa Lednické skalky a nachádza sa v chránenom území.

Po výstupe nahor odbočte z poľnej cesty a po lúke prídete až k vyhliadke. Je odtiaľ krásny výhľad na dedinu a hlavne na hrad. Po poľnej ceste môžete zísť okľukou naspäť do dediny.

Krasín nad Súčou

Začiatok: námestie v Dolnej Súči

Trasa: náučný chodník Janka Miklasa do Dolnej Súče, okolo vrchu Krasín.

Túra začína v Dolnej Súči, kde sa môžete prepraviť autom alebo autobusom. Parkovanie je možné priamo na námestí. Ak pôjdete autobusom, treba vystúpiť na zastávke Dolná Súča – námestie. Na začiatku výletu vás na námestí čaká prvá zo série informačných tabúľ, ktoré vás budú sprevádzať celým náučným chodníkom.

Z námestia pokračujte po trase smerom ku Krasínu. Vychádza sa do kopca po ceste. Na značenej odbočke zmeňte smer doľava, kde sa opúšťa ulica s domami. Po ceste sa vám začnú otvárať krásne výhľady. Na ľavej strane Krasína sa priblížite k prvej studničke a ďalej ku vyhliadke na Rysej skale.

Cesta ďalej pokračuje ku skalisku, odkiaľ je tiež krásny výhľad. Najvyššie miesto vrchu Krasín sa už blíži, dodnes sa na ňom dajú vidieť pozostatky hradu Súča. Ďalej sa zostupuje z vrchu smerom do sedla, v ktorom chodník odbočuje doľava – nepokračuje rovno na druhý vrchol kopca. Cesta sa nachádza v štvrtom stupni ochrany prírody, a tak by ste sa mali pohybovať iba po vyznačených chodníkoch.

Osviežiť sa môžete aj pri druhej studničke. Po lúke prídete k miestnemu kameňolomu, ktorý prekvapuje svojou veľkosťou, kedysi sa tam ťažil vápenec. Na záver znovu zamierte do obce Dolná Súča na námestie, z ktorého ste štartovali. Tento výlet potrvá asi hodinu a pol a prejdete celkovú vzdialenosť 5 kilometrov.

Selecké kamenné more

Začiatok: horný koniec, zastávka v Selci

Výlet začína až na samom konci obce Selec, nájdete tam infopanel a po jeho preštudovaní môžete vyraziť po červenej alebo zelenej turistickej značke. Hneď na začiatku treba dať pozor, kadiaľ pôjdete. Cesta vedie od infotabule po moste cez potok a smerom dolu dedinou.

Po pár metroch za domom č. 99 odbočte doprava do úzkej uličky, a po tráve prejdete pomedzi domy von za dedinu. Ďalej vás bude sprevádzať rad ovocných stromov. Na konci sadu odbočte vpravo a začnite stúpať do mierneho kopca až k vrchnej stanici lyžiarskeho vleku. Cesta sa tam rozbieha na viaceré smery, treba ísť do kopca po turistickej značke.

Na Kamenné more nevedie značená cesta, preto si musíte dávať pozor, kde odbočiť. Mapku môžete sledovať aj v navigácii telefónu. Odbočiť by ste mali na vyvýšenine za kótou, kde cesta mierne klesá a prídete až k Seleckému kamennému moru. Je tam vzácne archeologické nálezisko aj vďaka neďalekému hradisku. Celé toto miesto je prírodná pamiatka a platí na ňom 5. stupeň ochrany.

Ďalej sa poberte dolu kopcom naspäť do Selca po označenom chodníku. Môžete ísť aj inou cestou, akou sa išlo hore, napríklad po zjazdovke. V polovici lyžiarskeho kopca po vyšliapanom chodníku odbočte doľava, aby ste obišli domy na okraji dediny a dostali sa na cestu.

Chodníkom okolo vodného zdroja sa dostanete na cestu, po ktorej prejdete do dediny a okolo potoka až k začiatku trasy. Tento výlet je mierne náročnejší, vzdialenosť je 5,5 kilometra a túra potrvá asi tri a pol hodiny.

Slobodné a nezávislé médiá sú kľúčové pre demokraciu. Nepodliehajú vplyvu politikov ani záujmových skupín, čo im umožňuje objektívne a pravdivo informovať verejnosť.

Podpora slobodných médií je investíciou do transparentnej a spravodlivej spoločnosti.