Niektorí obchodníci začínajú experimentovať s novinkou v oblasti pokladničných dokladov, ktorá by mohla zmeniť náš bežný spôsob nakupovania. Zákazníci si už v súčasnosti môžu vybrať, či si pokladničný doklad nechajú vytlačiť, alebo zaslať elektronicky. Tento trend by mohol viesť k postupnému koncu tradičných papierových bločkov.
V niektorých predajniach sa už dnes zákazníci stretávajú s možnosťou zaslania bločku na e-mail. Aj samotní predajcovia tvrdia, že väčšina klientov preferuje elektronický doklad, ktorý je praktickejší a ekologickejší. Podľa zákona majú predajcovia povinnosť vystaviť pokladničný doklad, ktorý môže byť v elektronickej alebo tlačenej forme. Dôležité však je, že musí existovať dohoda so zákazníkom. Ak si zákazník zvolí elektronický doklad, ten mu bude zaslaný e-mailom a predajca už nemá povinnosť tlačiť ho na papier. Rovnaká situácia platí aj opačne – ak je bloček vytlačený, už ho nemožno zaslať elektronicky.
„S kupujúcim si musia vzájomne dohodnúť spôsob odovzdania pokladničného dokladu v zmysle zákona. Predajca nemá právo odmietnuť žiadosť kupujúceho o odovzdanie pokladničného dokladu v tlačenej forme,“ priblížil hovorca finančnej správy Daniel Súkup pre portál Aktuality,
Niektoré veľké reťazce už začali testovať zasielanie elektronických bločkov. Napríklad Terno a Kraj už od roku 2021 ponúkajú túto možnosť pre držiteľov vernostných kariet. Coop Jednota postupne rozšírila túto službu v celom svojom systéme od februára 2023.
Manažér omni channel retailingu spoločnosti dm drogerie markt, Juraj Pronaj, potvrdil, že plánujú zaviesť službu eBON v roku 2025. Zákazníci si budú môcť vybrať medzi elektronickou účtenkou a klasickým papierovým bločkom, pričom služba bude prepojená s aplikáciou Moja DM.
Zahraničné reťazce ako Lidl a Billa tiež zvažujú zavedenie elektronických pokladničných dokladov. Hovorca Billy, Marek Kravjar, uviedol, že táto zmena by mohla ušetriť stovky kilogramov papiera a atramentu ročne. Tesco tiež potvrdilo, že zvažuje zasielanie bločkov e-mailom, pričom ich cieľom je zlepšiť udržateľnosť svojho podnikania.
Elektronické bločky by sa tak mohli čoskoro stať bežnou súčasťou nakupovania, čo by prinieslo nielen praktickejšie riešenie pre zákazníkov, ale aj pozitívny ekologický dopad.