Mesto Nová Dubnica pracuje na zavedení parkovacej politiky, ktorá by mala byť zameraná na zlepšenie situácie pre obyvateľov s trvalým pobytom v meste. Od začiatku roka sa vykonáva audit parkovacích miest a monitorovanie počtu vozidiel v rôznych lokalitách. Doterajšie zistenia ukazujú, že v niektorých častiach mesta dochádza k nedostatku parkovacích miest, čo si vyžaduje riešenie. Samospráva o tom informovala na svojej webovej stránke.
Mesto tak zvažuje možnosti, ako efektívne zaviesť parkovaciu politiku, ktorá by zahŕňala aj poplatky za parkovanie a výhody pre rezidentov. Zároveň prebieha diskusia s obyvateľmi, aby sa našlo optimálne riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým stranám.
V rámci príprav na zavedenie parkovacej politiky sa mestskí poslanci spolu s primátorom vydali do ulíc, kde vykonali podrobný audit dostupných parkovacích miest v rôznych lokalitách. „Stav, ktorý sme zistili, bol pre mňa veľkým prekvapením. V meste sa nachádzalo každú noc 2 400 vozidiel, z čoho 300 vozidiel bolo zaparkovaných na miestnych komunikáciách v časti IBV Miklovky. Z toho vyplýva, že na 2 220 parkovacích miest pripadá 2 100 vozidiel, z čoho je každú noc v meste voľných viac ako 100 miest,“ priblížil primátor mesta Nová Dubnica Peter Marušinec.
V niektorých oblastiach, ako napríklad Čínsky múr či Trenčianska ulica a súbor B1, dochádza k nedostatku parkovacích miest, zatiaľ čo v iných častiach mesta zostávajú voľné miesta nevyužité. „Vo vzdialenosti do 250 metrov boli vždy voľné parkovacie miesta, a to hlavne na Mierovom námestí, Ulica Hviezdoslavova, Jilemnického či SNP pred BD 533 a 534,“ spresnil primátor.
Na základe týchto údajov sa v meste rysujú dve možnosti. Prvou je zavedenie parkovacej politiky, ktorá by umožnila obyvateľom parkovať v blízkosti svojich domovov za poplatok, čím by sa zvýšil komfort parkovania. Druhou možnosťou je ponechanie súčasného stavu, avšak s tým, že obyvatelia by museli využívať voľné parkovacie miesta vzdialené od svojho bydliska.
Parkovacia politika by mala aj ďalšie ciele, napríklad motivovať obyvateľov bez trvalého bydliska k jeho prihláseniu, čo by malo pozitívny dopad na mestský rozpočet prostredníctvom zvýšených príjmov z daní a poplatkov za komunálny odpad. Na druhej strane by zavedenie parkovacej politiky prinieslo ročné náklady vo výške 80-tisíc eur, ktoré by sa museli rozpočítať medzi majiteľov áut, alebo by mesto muselo hľadať iné finančné zdroje, čo by mohlo viesť k obmedzeniu investícií do iných mestských projektov.
Mesto teraz vyzýva obyvateľov, aby sa zapojili do ankety a vyjadrili svoj názor na zavedenie parkovacej politiky. Výsledky ankety budú zverejnené koncom septembra a rozhodnutie o ďalších krokoch bude oznámené prostredníctvom mestských médií.
Väčšine sa sa však myšlienka zavedenia parkovacej politiky nepáči. „Šušká sa, že platené parkovné bude aj u nás? Čo je na tom pravdy? Ľudia, treba sa zbúriť proti tomu skôr, nech to nedopadne ako v Dubnici,“ obáva sa obyvateľka mesta.
„Jasné, že bude platené parkovanie. Anketou chcú iba zistiť, čo nás štve, aby sa mohli lepšie na nás pripraviť s argumentáciami. Aj by som zaplatila, keby viem, že si pri paneláku v pohode zaparkujem,“ napísala Veronika.
Nájdu sa aj takí, ktorých prípadné zmeny v parkovaní potešia. „Už dávno malo byť parkovné, jedno auto na rodinu za symbolickú sumu a každé dalšie násobne viac, kto má na auto na každé ročné obdobie, nech si to aj zaplatí, aspoň bude mať mesto na rekonštrukcie chodníkov a ihrísk,“ uviedla ďalšia obyvateľka Novej Dubnice.
„Ja súhlasím za spoplatnené parkovacie miesto. V našej ulici si jeden majiteľ bytu zaparkuje aj tri autá. Dve svoje a ešte aj služobné. Ako k tomu prídeme my, čo máme jedno vozidlo a nemáme kde zaparkovať ani to?Je tu viac rodín, ktoré majú viac vozidiel. A to, že tu stoja aj dlhodobo zaparkované, čo si myslím, že je to k iným občanom netaktné,“ myslí si Anna.