Považskobystrická radnica sa rozhodla zakročiť proti vizuálnemu smogu a zavádza novú reguláciu reklám. Tá sa v prvej fáze zameria na reklamné zariadenia umiestnené na stĺpoch verejného osvetlenia, ktoré obyvatelia môžu zlegalizovať do konca novembra. Po tomto termíne budú nepovolené reklamy odstránené. Informovala o tom hovorkyňa mesta Iveta Pagáč Kováčiková.
Mesto pripravilo dokument s názvom „Pravidlá umiestňovania reklamných, informačných a propagačných zariadení na stĺpy verejného osvetlenia“, ktorý stanovuje jednotné podmienky pre všetkých.
„Považská Bystrica plánuje regulovať reklamné plochy na verejných priestranstvách. Práve preto, aby sme určitým spôsobom chránili toto mesto pred enormným nárastom reklamných plôch, ktoré sú nepovolené a spôsobujú reklamný smog, rozhodli sme sa vytvoriť pravidlá. Tie sú totožné pre všetkých, aby každý mal možnosť za rovnakých podmienok umiestniť si reklamné zariadenie na plochy, ktoré sú na to určené. Vypracovali sme smernicu na umiestnenie reklamných zariadení na stĺpy verejného osvetlenia. Tá je zverejnená na webstránke mesta,“ priblížila Jana Mičková, vedúca odboru údržby budov, správy pohrebísk a verejného osvetlenia. Reklamné zariadenie na stĺpe musí spĺňať presné rozmery a poplatok za jeho umiestnenie je 0,50 eura denne za jeden stĺp.
Do konca novembra prebieha prechodné obdobie, kedy si záujemcovia môžu svoju existujúcu reklamu na stĺpoch zlegalizovať podľa novoprijatej smernice. „Treba prísť buď osobne na mestský úrad alebo vyriešiť svoju požiadavku mailom. Formulár je možné stiahnuť si na webe a všetko vybaviť elektronicky. Po uplynutí prechodného obdobia pristúpime k demontáži všetkých nepovolených reklamných zariadení na náklady toho, kto má nelegálnu reklamu v rámci mesta umiestnenú,“ doplnila Mičková.
Nelegálne reklamy už dlhodobo rieši aj mestská polícia, ktorá ich odstraňuje napríklad z mestských zábradlí, cintorínov či kontajnerových stojísk. „Pred šiestimi rokmi sme začali intenzívne odstraňovať nepovolené pútače, ktoré kazili vzhľad verejných priestranstiev. Niektoré reklamy, napríklad na plote cintorína, boli veľmi nedôstojné. Hoci sa situácia zlepšila, stále narážame na firmy alebo jednotlivcov, ktorí porušujú pravidlá. Pri opakovaných prípadoch pristupujeme k blokovému konaniu,“ povedal náčelník mestskej polície Juraj Lieskovský.
Niektoré reklamné zariadenia predstavujú aj bezpečnostné riziko. Ide najmä o plechové pútače pri hlavných cestách, ktoré sú často nedostatočne pripevnené. „Takéto reklamy môžu ohrozovať chodcov alebo vodičov. V takých prípadoch ich mestskí policajti demontujú okamžite, aby predišli úrazom alebo poškodeniu majetku. Občania by si mali uvedomiť, že ak by sa niekomu niečo stalo, môže to mať aj ďalšie následky v trestnoprávnej rovine,“ dodal Lieskovský.
Radnica plánuje rozšíriť reguláciu aj na ďalšie plochy, ako sú mestské pozemky, zábradlia či iné verejné priestranstvá. Vďaka týmto opatreniam chce mesto nielen zlepšiť vizuálnu estetiku, ale aj zvýšiť bezpečnosť a transparentnosť v oblasti reklamných plôch.