Nefunkčnosť katastrálneho systému na Slovensku spôsobuje vážne komplikácie nielen pre mestské úrady, ale aj pre občanov, ktorí potrebujú vybaviť bežné záležitosti. Aj Mestský úrad (MsÚ)v Trenčíne čelí situácii, ktorá obmedzuje možnosť poskytovať viaceré služby, čím vznikajú nepríjemnosti na strane obyvateľov aj pracovníkov úradu.
„Na evidencii obyvateľov, či v klientskom centre mestského úradu dochádza k nepríjemným situáciám, keď musíme občanom vysvetľovať, že aktuálne je problém s prihlásením na trvalý, či prechodný pobyt alebo zrušenie pobytu,“ informovala hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová.
Jednými z najviac postihnutých oblastí sú prihlasovanie na pobyt či vydávanie parkovacej karty. Podľa Daniely Šedivej, vedúcej Útvaru klientskeho centra a matriky, aktuálne nie je možné prihlasovať občanov na trvalý alebo prechodný pobyt ani vybaviť zrušenie pobytu. „Vlastníctvo nehnuteľnosti je možné preukázať len predložením listu vlastníctva. Zákon proti byrokracii síce umožňuje požiadať občanov o jeho predloženie v listinnej podobe, ale ak ho nemajú, vzniká problém, ktorý je pochopiteľne frustrujúci,“ vysvetľuje Šedivá.
Komplikácie zasahujú aj do predaja parkovacích kariet, kde je nevyhnutné overenie vlastníctva nehnuteľnosti. „Pri starších údajoch si pomáhame naším interným systémom, ale nové prevody nevieme overiť. Z tohto dôvodu momentálne nemôžeme takéto parkovacie karty predávať,“ dodala Šedivá. Obyvateľom odporúča zanechať telefónny kontakt, aby ich úrad mohol informovať, keď sa funkčnosť systémov obnoví.
Zlyhanie katastrálneho portálu má vážne následky aj pre stavebný úrad. Ten potrebuje pre vedenie konaní o vlastníckych právach, určovaní účastníkov konania či štátnych stavebných dohľadoch aktuálne údaje z katastra. „Bez prístupu k informáciám nemôžeme overiť, či nedošlo k zmenám vlastníckych vzťahov, vecných práv a podobne. To ovplyvňuje nové aj už rozbehnuté konania,“ upozorňuje mestský úrad.
Problémy sa týkajú aj ďalších orgánov, ako sú orgán ochrany prírody či cestný správny orgán, ktoré takisto potrebujú prístup k aktuálnym údajom z katastra na výkon svojej agendy.
Mestský úrad žiada obyvateľov o pochopenie a trpezlivosť. „Sú situácie, kedy naozaj nie sme schopní vybaviť žiadosti občanov, pretože závisíme od funkčnosti katastrálneho systému,“ zdôrazňuje úrad.
Naopak, aktuálna nefunkčnosť katastrov nehnuteľností podľa hovorkyne nemá priamo vplyv na podávanie daňových priznaní z dane z nehnuteľností na rok 2025. Pre mesto ako správcu dane je totiž rozhodujúci stav vlastníctva nehnuteľností k 1. januáru 2025.
„Kto kupoval, predával, dedil, dražil, daroval nehnuteľnosti v roku 2024, je povinný podať daňové priznanie k dani z nehnuteľností so stavom k 1. januáru, a to do 31. januára. Samozrejme, nie sú teraz k dispozícii výpisy z listu vlastníctva, ale existujú doklady, či už pre občanov, podnikateľov a správcu dane, ktoré boli riadne vydané v roku 2024, a práve tie sú teraz rozhodujúce pre podanie daňového priznania k dani z nehnuteľností na rok 2025,“ uviedol Ján Margetín, špecialista pre dane a poplatky Útvaru ekonomického MsÚ Trenčín.
Viac informácií o tejto téme nájdete na webovej stránke mesta Trenčín.