Reklamácia tovaru je právo každého zákazníka, no podľa viacerých sťažností na spoločnosť OKAY Elektro sa jej uplatnenie stáva frustrujúcim procesom. Zákazníci sa sťažujú, že nevedia, kde a ako reklamovať tovar, infolinka má obmedzené hodiny, na predajniach sa k informáciám nedostanú a na webe ich hľadajú márne. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) však tvrdí, že zákazníci majú jasne stanovené práva.
Obrátili sme sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) s otázkou, či eviduje sťažnosti na spoločnosť OKAY zo strany zákazníkov. Podľa odpovede k dnešnému dňu neevidujú žiadne podania týkajúce sa neposkytnutia informácií o reklamáciách.
Aj napriek tomu zákon hovorí jasne – podľa zákona č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa je predajca povinný jasne a zrozumiteľne informovať o reklamácii a nesmie zákazníkovi upierať jeho práva „Obchodník je povinný pred uzavretím zmluvy, ktorej predmetom je poskytnutie produktu za odplatu, alebo pred odoslaním objednávky spotrebiteľom, jasne a zrozumiteľne informovať o existencii a dĺžke trvania zákonnej zodpovednosti za vady tovaru,“ uviedla v reakcii na naše otázky inšpekcia.
Reklamáciu možno podľa zákona podať:
Ak predajca odmietne prijať reklamáciu poštou, zásielka sa považuje za doručenú dňom odmietnutia.
Podľa SOI, ak obchodník nedodrží zákonné povinnosti, zákazník sa môže obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu a podať podnet na prešetrenie.
Spoločnosť OKAY síce na webe informuje, že reklamácie je možné uplatniť na ich predajniach alebo cez autorizované servisy, no zákazníci tvrdia, že tieto informácie sú často nejednoznačné alebo ťažko dostupné.
V Obchodných podmienkach spoločnosti OKAY sa uvádza, že reklamácie je možné podať:
Kupujúci musí pri reklamácii predložiť faktúru alebo záručný list, ak bol vydaný.
SOI sa k prípadu vyjadrila, že obchodník Okay podľa nich poskytuje riadne informácie v súlade so zákonom, a teda nevidí dôvod na zásah. No zároveň dodáva, že ak by spoločnosť odmietla zákazníkovi umožniť uplatnenie reklamácie, mohlo by ísť o porušenie zákona.
Spoločnosť OKAY sme sa pokúsili k veci osloviť, avšak, neúspešne.
Zákazníkom tak podľa odporúčaní ostáva jediné. Ak ste sa aj vy stretli s podobnými problémami, pomôcť by mohlo kontaktovanie SOI a uplatnenie svojho spotrebiteľského práva.
Spoločnosť OKAY Elektrospotrebiče nedávno oznámila, že do 25. januára 2025 trvalo uzavrie všetky svoje kamenné predajne na Slovensku aj v Českej republike. Tento krok je reakciou na dlhodobé finančné ťažkosti, výpadky v dodávkach tovaru a neúspešné rokovania s investormi. Po tomto dátume spoločnosť pokračuje v predaji výlučne prostredníctvom svojho e-shopu.
Zákazníci, ktorí potrebujú uplatniť reklamáciu, by mali využiť online kanály spoločnosti. Vzhľadom na uzavretie kamenných predajní je pravdepodobné, že reklamácie bude potrebné riešiť prostredníctvom e-mailu, telefónu alebo poštou.